DAG VAN BETEKENIS #1 – 5 FEBRUARI
In de ‘Dagen van Betekenis’ staat het persoonlijke en professionele leiderschap centraal. We verdiepen zelfinzicht en vandaaruit verruimen we de blik op jezelf, de ander en de omgeving. Kennis, vaardigheden en gedrag zijn een uitvloeisel van wie je in de kern bent, wat je drijfveren, waarden en overtuigingen zijn. Op al deze niveaus zullen we werken. Tijdens de eerste dag ging het om kennismaken, kwaliteiten, leiderschap en de vraag ‘Wat wil jij bereiken?’ Ze wisselden uit waar ze willen staan na het traineeprogramma aan de hand van foto’s. Benoemden kwaliteiten bij zichzelf en bij de ander. En kwamen tot de top 10 belangrijkste kenmerken van goed leiderschap. Ze reflecteerden op zichzelf met de vraag ‘Welk rapportcijfer geef je jezelf als je naar de kenmerken kijkt?’. Een mooie afsluiting van een mooie dag waar een basis is gelegd voor de rest van het traject.
AMBACHTSDAG #1 – 6 FEBRUARI
‘Ambachtsdagen’ zijn de inhoudelijke trainingsdagen, waarin de trainees kennis en vaardigheden opdoen die ze kunnen toepassen bij de corporaties. Deze eerste Ambachtsdag stond in het teken van ‘LEAN’. De trainees hebben kennis gemaakt met de principes waarop LEAN is gebaseerd. Continu verbeteren met de klant als uitgangspunt. Daarbij hebben ze geleerd hoe ze op een effectieve wijze de klantbehoefte kunnen achterhalen, kunnen ze verspillingen in processen zien en weten ze dat ze zonder een goede probleemstelling (het verschil tussen een huidige en gewenste situatie) niet vlug een gedragen en succesvol resultaat kunnen bereiken. Huiswerkopdracht is om hun eigen opdracht scherp te krijgen en samen met de opdrachtgever SMART te formuleren. Daarbij is het A3-format uit de training een handig hulpmiddel. Zie jij de vraag van de corporatie scherp? Met welke acties draag je daadwerkelijk bij aan de oplossing? Wat is daarbij een realistische planning? Wie betrekken we bij dit project? En op welk resultaat heffen we na het eerste half jaar het glas? In maart doen de trainees examen om de trotse eigenaar van een YELLOW BELT te worden. We zijn benieuwd hoe corporaties dat gaan merken.